Enkelt rågbröd på surdeg

Det här är det första brödet jag bakar på min rågsurdegsgrund och det blev riktigt bra!



 


Här kommer receptet.


Dag 1(kväll)

100 gr rågsurdegsgrund
300 gr ljummet vatten
180 gr fint rågmjöl

Blanda i en bunke och täck med plastfolie, låt stå framme över natten.


Nu ska det vara bubblor i degen och den ska va som chokladmousse i konsistensen

Dag 2(morgon)

Degen från gårdagen
50 gr vatten
300 gr rågsikt
10 gr salt
½ tsk hel kummin

Röres ihop för hand till en ganska lös deg. Strö över mjöl och låt jäsa under bakduk i ca 2 timmar till dubbel storlek.

Ta sedan fram en kastrull som rymmer ca 2 liter, tryck ner ett bakplåtspapper och lägg i degen strö över lite kummin och mjöl och låt jäsa ytterligare 1 timme under bakduk.

Sätt på ugnen i god tid på 275 grader så att den hinner bli riktigt varm. Ställ in brödet och sänk värmen till 250 grader. Efter 15 min sänk värmen till 200 grader och låt stå ca 10 min innan man tar ut brödet ur kastrullen och lägger det direkt på gallret för att det ska få färg runt om. Stick en termometer i brödet, när den visar 98 grader är det klart! Låt svalna på galler under bakduk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0