Hembakt bröd!



Nu har jag bestämt mig för att börja baka bröd till oss här hemma istället för att köpa färdigbakat. Dels är hembakat mycket godare och så vet man vad det innehåller, inga konserveringsmedel mm.  Tar inte särskilt lång tid heller, gäller bara att ta sig för!

Här kommer receptet på den ena sorten jag slängde ihop idag.

Ingredienser

50 gr jäst
1,2 l vatten (37°)
2 msk flingsalt
2 msk socker
2 msk olja
ev smaksättning såsom fänkålsfrö, solroskärnor, linfrö mm (valfri mängd )
ca 1000 g fullkorns  vetemjöl
ca 500 g grovt rågmjöl

linfrö + solroskärnor att strö över


 Smula jästen i stor degbunke, värm vatten till 37 grader och rör ut jästen. Tillsätt salt, socker och ev smaksättning. Oljan och mjöl till lakom konsistens. Fast, men ej klibbfri(du ska kunna knåda den efter jäsning)
Täck och låt jäsa ca 60 minuter.

 Sätt ugnen på 150 grader. Ta upp degen och knåda den något, ev med lite mjöl, så/tills att den går att arbeta med. Gör bullar i valfri storlek alt 2 stora bröd och lägg på plåt. Låt jäsa ca 15-20 minuter och pensla sedan med vatten och strö över lite frön alt grovt rågmjöl. Grädda i ca 40 minuter. De ska vara relativt lätta och låta ihåliga när man knackar på dem, då är de färdiga!  Låt svalna på galler under bakduk.

Kommentarer
Postat av: Anonym

De ser jättegoda ut, vilken fin blogg du har gjort igen. Jättekramar till er särskilt pojkarna från Kicki

2010-01-12 @ 20:24:51
Postat av: Anna

Kul att du fixat en ny blogg, jättefin är den. Jag är oxå sugen på att ha en enskild blogg för mitt bakande. Men det är det där med tiden... Kram

2010-01-13 @ 10:33:09
URL: http://minaungar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0