Formbröd med surdeg



Det var dags att fylla på med matbröd här hemma, så det blev ännu en sats formbröd som är lätt att rosta!
Men denna gång gjorde jag det med surdeg på rågmjöl.

Receptet:

Surdeg(ska stå i rumstemp ett dygn)
25 gr jäst
3 dl vatten(37grader)
1,5 dl lantbrödsmjöl
1,5 dl rågmjöl

Bröddeg
25 gr jäst
5 dl 37 gradigt vatten
1 tsk salt
1 msk olja
surdegen
9 dl lantbrödsmjöl
7,5 dl vetemjöl

Jäses sedan 2 timmar. Knåda lätt och lägg i 2 formar, låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Gräddas 30 min i 250 grader, stäng av värmen och låt stå inne ytterligare 15 min. Låt sedan svalna på galler under bakduk.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Sv; Vad roligt! Hade också velat ha en sådan träff, haha :)

2010-02-11 @ 18:48:46
URL: http://thestoryofsofia.blogg.se/
Postat av: shopalicious

Tack för tipset! Verkligen. Ska kolla in sidan :)

2010-02-11 @ 19:10:19
URL: http://shopalicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0