Morotskaka




Min son på 4 år ville kolla in Leila bakar idag på datorn, det fick han absolut göra. Han gillar bakning gossen! Det resulterade i både en morotskaka till middagens efterätt och minimuffins att stoppa i frysen till oväntade fikagäster!





Ingredienser

2 st ägg
2 dl strösocker
1 dl olja (rapsolja eller någon annan som inte smakar så mycket)
3 dl morötter, rivna
2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker


Riv morötterna på det grövsta på rivjärnet. Vispa ägg, socker, vaniljsocker och olja vitt och pösigt. Tillsätt morötterna. Blanda mjöl kanel och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten. Häll upp i en smord och bröad form. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 40 minuter, tills den fått fin brun färg på toppen. Låt kakan kallna i formen, under bakduk.

Glasyr

100 gr philadelphiaost
35gr rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl florsocker

Vispas ihop med elvisp och bres på kakan när den har kallnat.




Kommentarer
Postat av: Kicki

Allt ser jättegott ut, kul att Oskar gillar att baka.

2010-02-13 @ 14:35:08
Postat av: Therese Wendelin

Har precis tagit ut kakan ur ugnen :) Blev sugen på att baka nu på eftermiddagen och kom att tänka på din blogg. Å när jag fick syn på morotskakan så blev jag oerhört sugen. Så den ska vi njuta av ikväll :)

2010-02-21 @ 17:05:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0