Mitt rostbröd




Eftersom både jag och min man tycker om rostat bröd, kanske för att det inte behöver tinas, så letade jag på ett recept på grovt formbröd. Det blev inte dumt alls!


Ingredienser

1 fl lättöl, 33 cl (jag tog julöl)
1 1/2 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk olja
6 dl grahamsmjöl
ca 7 dl vetemjöl med fullkorn
smör till formarna


Smula jästen i en bunke, värm vatten och öl till 37 grader(använd termometer) Rör ut i jästen, tillsätt salt olja och grahamsmjöl, vetemjöl till lagom konsistens. Den ska släppa från degbunkens kanter, men kan vara lite klibbig ändå. Jäs 30 min.

Ta upp och knåda lätt, lägg i två smorda avlånga formar ställ att jäsa ca 30 min till under bakduk. Pensla med vatten och strö över grahamsmöl. Grädda i 200 grader ca 30-40 minuter. Själp upp ur formarna och grädda ca 5 minuter till direkt på gallret i ugnen med undersidan upp så att alla sidor får lite färg. Låt svalna på galler.

Skär upp i skivor och frys in. Bara att ta upp och rosta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0